Najczęściej mylone kosze do owoców

 

TEMAT GŁÓWNY

KOSZE do  OWOCÓW nr 443 i nr 564

 

Pierwszy raz z problemem identyfikacji tych dwóch koszy do owoców spotkałam się około dwa lata temu. Od tej pory zwracam uwagę na wszystkie ogłoszenia. Większość sprzedawców nie podaje numerów, a inni każdy kosz z reguły podpisują jako projekt nr 443. Powszechnie stosowany katalog “Fantastyczne Ceramika Użytkowa” nie pomaga. Sukcesem jest to, że oba kosze są tam ujęte. Jednak żadne ze zdjęć nie pokazuje cech rozpoznawczych.

 

Zobaczcie sami: Foto 1, Foto 2,

Jak widzicie na obu zdjęciach widać tylko jedną nóżkę (z siedmiu). Do bezbłędnego rozpoznawania tych koszy wystarczy zobaczyć ich spód. Jednak postanowiłam w tej gawędzie wskazać Wam wszystkie różnice.

  1. projekt

Oba kosze na zdjęciach wyglądają niemal identycznie. To zupełnie nie tłumaczy dlaczego Wit Płażewski po trzech latach zaprojektował kolejny kosz. Pierwszy powstał w 1960 roku. W tym samym roku Jan Sowiński zaprojektował najpopularniejszy kosz na owoce na trzech ażurowych, stosunkowo wysokich nóżkach (nr 423). Wit odszedł od trójkątnego obrysu kosza, a nóżki zredukował do trzech małych kliników. Tak więc przez jakiś czas funkcjonowały równolegle dwa projekty trochę podobne technologicznie.

Trzy lata później Wit Płażewski postanowił odejść od standardowych projektów. Zaproponował naczynie o ściankach pustych w środku. Nowy kosz z 1963 roku zarejestrowano pod numerem 564.

Ten kosz troszkę wraca do trójkątnego obrysu. Zobaczcie oba kosze od góry.

Foto 3

2. Wymiary;

Różnice są tak niewielkie, że nie mogą służyć do identyfikacji.

 

Kosz nr 443

wysokość – 10,8 cm

długość – 29 cm

szerokość – 26,6 cm

 

Kosz nr 564

wysokość – 9 cm

długość – 29,3 cm

szerokość – 25,6 cm

na zdjęciu profile: Foto4

3. Waga

różnica jest bardzo duża. Nie mogę Wam wytłumaczyć co się stało w historii produkcji tych koszy, ale w 1963 roku kosz nr 564 miał ważyć 0,82 kg. Dlaczego o tym piszę? Otóż dziś zważyłam 3 kosze.

Pierwszy, ten z 1960 roku, z cienkimi ściankami, czyli numer 443, ważył tylko 0,97 kg. To nawet więcej niż miał kiedyś ważyć ten drugi z podwójnymi ścianami.

Drugi, ten późniejszy, z 1963 roku, czyli nr 564, waży 1,115 kg i 1,265 kg. To nawet 0,4 kg więcej niż w praprojekcie. Bardzo dużo!

Chyba, że wagę do Katalogu Form wpisał ktoś później i po prostu pomylił projekty? Na skanie wyraźnie widać inne pióro (ołówek?).

Foto 5 i 6

4. Oba kosze są “krzywe”. Powyginały się i tak już zostało.

Brzegi w pierwszym koszu falują w zakresie 3 cm. W tym późniejszym tylko 1 cm.

Na zdjęciach pokazuję prześwit w obu formach

 Foto 7 i 8

5. Struktura

 

Wewnątrz oba kosze są gładkie.

Natomiast od spodu bardzo się różnią. 

Pierwszy, nr 443, jest gładki. Bardzo gładki! Ma trzy nóżki. Podczas robienia zdjęć wręcz zamienił się w lustro. 

Drugi, nr 564, od spodu ma baranka. Do tego cztery nóżki. Ale najciekawszy jest okrągły otwór, przez który widać, że ściana jest podwójna. 

To właśnie są główne różnice niezbędne podczas identyfikacji. 

Niestety, akurat to zdjęcie mam marne, bo kobaltowa dekoracja utrudnia obserwacje.

Foto 9

Kategoria: